I disse tider, hvor vi som forældre ikke selv bestemmer, hvornår vores børn kan starte i skole, er det ekstra vigtigt med fokus på, hvad vi selv kan gøre for at vores pode er klar til skolelivets udfordringer. Derfor gør vi det helt tydeligt, hvad skoleparathed vil sige hos os på Hammer Frie Privatskole:
Hos os indebærer skoleparathed
At barnet er alderssvarende social og venlig over for de andre børn
At barnet er renlig og i stand til at gå på toilettet selv med alt, hvad dertil hører.
At barnet selv kan tage tøj og sko af og på
At barnet kan fastholde sin interesse for en aktivitet i 15-20 minutter
At barnet mestrer alderssvarende behovsudsættelse
At barnet kan forstå og acceptere en kollektiv besked
At barnets tale og formuleringsevne er ren og alderssvarende
At barnet viser interesse for tal, størrelser, mængder og kan tælle til 10.
At barnet viser interesse for bogstavers form og lyde
Der ud over er det en rigtig god idé, at
Have tegnet/skrevet og være vant til at bruge en blyant
Have leget med bogstavernes lyde og genkendelse af bogstaver
Have leget med at skrive sit eget navn og måske synge ABC-sangen
Have leget med plus og minus på tælle-fingre-plan eller antal-pebernødder-plan.
Have øvet sig i at være stille, mens andre taler, og vente på sin tur.
Barnets skoleparathed er i centrum, men særdeles væsentlig er også forældrenes skoleparathed På Hammer Frie Privatskole tænker vi, at skoleparate forældre
Sørger for rigelig, næringsrig mad, en god drikkedunk og hapser til lange dage
Sender et veludhvilet barn afsted, se under ”Artiker” om nattesøvn
Afleverer kærligt, hurtigt, konsekvent og i god tid sit barn om morgenen i tiltro til, at personalet har styr på det
Bakker som udgangspunkt op om skolen, om læreren og om undervisningen
Forstår at lærerens job er at undervise
Forstår, at deres barns adfærd i en flok på 22 børn ofte er anderledes end i familien derhjemme
Sørger for årstidsrigtig påklædning
Sørger for alderssvarende skoletaske med veludrustet penalhus o.lign.
Har læst skolens hjemmeside, især værdigrundlaget og den pædagogiske praksis
Har lyst til at medvirke ved forældremøder, sociale arrangementer, praktiske aktiviteter osv
Har lyst til sammen med de andre forældre og skolens personale at skabe en fantastisk skolehverdag for børnene
fra hjemmebanen er konstruktive medspillere i deres børns skolehverdag