ARTIKLER OG LINKS

Herunder links til forskellige spændende og lærerige artikler.

Her lægger vi artikler og links op til informative og relevante betragtninger om skole, elever, trivsel og læring. Forslag til yderligere berigelse modtages gerne. God læselyst 😊

KARAKTERER OG UDBYTTE

God artikel fra 2015 om forholdet mellem karakterer og elevernes udbytte:

“Grisen bliver jo ikke tungere…”

SØVN OG SKOLEGANG

God artikel fra DR.DK om “hvornår skal vi sende vores barn i seng for at sikre en god skoledag?”

Så meget skal dit barn sove!

DEN TIDLIGE BARNDOMS BETYDNING FOR SENERE LÆRING

Interessant artikel fra videnskab.dk. Canadisk forskning viser nyt om, hvorledes vi kan styrke vores børns indlærings- og udviklingsmuligheder gennem simple små hverdagstiltag i undervisningen – og i barndommen generelt.

Tidlig barndom vigtig for nobelpristagers succes.

NYSGERRIGHEDS BETYDNING

Endnu en spændende artikel fra videnskab.dk. Den omhandler, hvorfor nysgerrighed er ikke bare godt, men uhyre væsentligt for læring og udvikling, både for børn og voksne:

Høj intelligens giver ikke automatisk gode karakterer.

KVANTITET LIG MED KVALITET?

Meget interessant artikel fra folkeskolen.dk. Hvad er det, der gør god undervisning? Hvorfor er kvalitet bare SÅ meget vigtigere, end kvantitet? Læs universitetslektor Theresa Schilhabs artikel her:

En dårlig idé med en dårlig idé oveni.

SKOLE UDEN TRÅDLØST NETVÆRK

Trådløst netværk – skadeligt eller ej? Så længe der hersker tvivl, skal vores elever ikke tilbringe deres mange skoletimer i trådløst netværksmiljø. Læs PDF artiklen:

“Mobilstråling skader – bare ikke i Danmark!”

… og artiklen fra Kristeligt Dagblad:

“Sundhedsstyrelsen blind for trådløs teknologis skadelige virkning”.