Retningslinjer for

Hvornår er fravær bekymrende?

Hovedreglen for fravær:

Fravær fra undervisningen skal altid meddeles gruppelærer om morgenen med angivelse af årsag til fravær. Ved længerevarende sygdom kan læreren bede om en lægeattest.

Endvidere:

Det er ok at tage en off-day ca. 3-4 gange over et skoleår, hvis det øvrige fravær er lavt. Også her gives læreren besked.

Med hensyn til ferie i skoletiden:

Skolen giver tilladelse til ferie på skoledage, men hvis eleven i forvejen har højt fravær og/eller dårligt undværer undervisning, frarådes det at fritage barnet yderligere. Forældrene har fra skole/hjem-samtalerne godt indblik i barnets fravær, og en god dialog herom er derfor mulig.

Et fravær op til ca 10% er gennemsnitligt for elever, der er gennemsnitligt syge og måske på ferie i skoletiden hvert/hvert andet år.

Læreren har ved hver skole/hjem-samtale en procentuel beregning af fraværet og ved også, om fraværet skyldes sygdom, ferie eller andet.

Fravær uden forudgående besked

Er en elev fraværende uden besked fra forældrene, tager læreren samme dag kontakt til hjemmet pr telefon eller mail for en afklaring. Ved gentagne tilfælde lægges notat i elevmappen.

Længevarende sygefravær

Er eleven fraværende pga sygdom 5 eller flere sammenhængende skoledage, tager læreren kontakt til hjemmet for en afklaring. Ved gentagne tilfælde lægges notat i elevmappen.

Pletvist sygefravær

Mange pletvise sygemeldinger giver højt fravær. Her italesætter læreren ved skole/hjem-samtalerne problematikken og drøfter årsager til og løsning på fraværet. Den indgåede aftale fremgår af lærerens notater og lægges i elevmappen.

Fraværs-grader:

0-10 % :

0-10 % er normalt

11-15 % :

11-15 % italesættes ved skole/hjem, men er ikke i sig selv bekymrende

16-20 % :

16-20 % er højt fravær, og ved skole/hjem drøftes årsager og konkrete løsninger med det formål at nedbringe fraværet synligt og konsekvent.

Over 20% :

Over 20% er bekymrende fravær. Her indkalder læreren forældre og elev til et møde med henblik på at indskærpe alvoren af højt fravær, afdække opretholdende faktorer og aftale en regulær handleplan til nedbringelse af fraværet. Aftalen underskrives af alle parter og lægges i elevmappen, skoleleder orienteres. Et bekymrende og konsekvent højt fravær kan medføre, at eleven ikke får det tiltænkte udbytte af undervisningen, hvorfor skolen kan anbefale et år mere at lære stoffet i.

Varigt over 20% :

Sker der ikke en nedbringelse af elevens høje fravær, altså overholdes den underskrevne aftale ikke, sender skolen en bekymring til kommunen. Kopi i elevmappen.

25-30% :

25-30% er stærkt bekymrende fravær. Skolen sender bekymring til kommunen, undtagen ved særdeles formildende omstændigheder. Kopi i elevmappen.