Nærhed og værhed

Nærhed ligger tæt på af nærvær, men adskiller sig alligevel.

Nærhed er dét, barnet kan mærke, når jeg virkelig er til stede lige dér, lige nu – for barnet. Han/hun mærker min fulde opmærksomhed, føler sig set, hørt, mødt og usynligt omfavnet, - mærker, at jeg anerkender hans/hendes syn på ting, hans/hendes måde at gøre tingene på og hans/hendes helt unikke personlighed. At jeg kan li’ ham/hende, som han/hun er, at jeg gerne vil have ham/hende med i dét, jeg laver, og at jeg er der for ham/hende.

Værhed er, når barnet mærker, at hun virkelig er til stede i sig selv lige dér, lige nu.

Eleven er ét med sine sanser, tankeflowet er frit og uhindret, fordi han/hun på ingen måde bremses af dårlig selvtillid, kritik eller skræk for ikke at slå til.  Han/hun er dybt koncentreret om dét, der foregår, – han/hun hverken hører eller ser andet, fordi det er så afsindigt spændende. Han/hun åbner sig for læring og suger til sig i dyb tillid til de andre børn og voksne, fordi han/hun ved, at han/hun er accepteret, respekteret og tryg.

Nærhed og værhed – fundamentalt for mennesket - og for os på Hammer Frie Privatskole, som hver dag tager hånd om dit barn.