Retningslinjer for ”skattekisten”

Hammer Frie Privatskoles interne støttefond

Med ”Skattekisten” menes en støtteordning til internt brug, som forældre, skolekredsmedlemmer og eksterne interessanter kan donere midler til. ”Skattekisten” administreres af skolens leder og sekretær, og såvel pengekasse som regnskabsbog forefindes på kontoret. I skolens samlede regnskab fremgår indtægter som ”andre indtægter” og udgifter som ”andre udgifter” efter aftale med skolens revisor.

Alle indtægter til ”skattekisten” er dokumenterede med afsender, dato og beløb i kontorets regnskab

Alle udgifter fra ”skattekisten” er dokumenterede med modtager, dato og beløb i kontorets regnskab

Kontorets regnskab til enhver tid tilgængeligt for bestyrelsesmedlemmer, sekretær og revisor, men ikke for elever og forældre, idet der fremgår modtagere af midler eller donorer, som ønsker at være anonyme.

Det meddeles tydeligt alle elever og forældre, når overskuddet af et arrangement går til ”skattekisten”.

Den principielle anvendelse af midlerne beskrives tydeligt for alle elever og forældre efter nedenstående beskrivelse.

Anvendelsen af midlerne:

Man kan som elev/forælder ikke ansøge om udbetaling af midler, om tilskud til friplads eller dækning af forskellige udgifter forbundet med skolegangen. Indstilling sker fra elevens lærer, der altid har føling med hjemmene og med, hvor der eventuelt er brug for en hjælpende hånd i en konkret situation. Lærer søger hos skoleleder, der vurderer og træffer beslutning, hvorefter dækningen sker diskret, men selvfølgelig fremgår af regnskabet.

Det tilstræbes, at der ydes dækning til forskellige elever, og at dækningen er et engangsforetagende. Det tilstræbes endvidere, at der i vurderingen af behovet medgår, om det er en dækning, der kan være med til at gøre eleven mere selvkørende efterfølgende.

Skattekistens midler følger ikke skolens andre midler, så saldo overgår fra regnskabsår til regnskabsår efter aftale med skolens revisor.

Vedtaget i bestyrelsen 20/8 2018