Martin Søegaard
FAST LÆRERVIKAR M.M.
Jeg hedder Martin Søegaard, født i 1965 og har boet i Præstø siden 2006 med med fruen. Jeg er uddannet som International Civiløkonom (SPRØK 1991) og har siden arbejdet indenfor IT, kommunikation, medieproduktion, udvikling af læringssystemer – også indenfor elearning, samt udvikling og produktion af kort-, bræt- og læringsspil.
Jeg blev desværre sygemeldt i 2012 grundet en virus, der har resulteret i væsentligt varig nedsat lungefunktion, hvorfor jeg idag arbejder som fleksjobber på nedsat tid på verdens bedste skole.
Da jeg i foråret 2014 havde set og læst skolens hjemmeside måtte jeg bare tage kontakt til Line, da lærings-konceptet, fra min synsvinkel, rammer plet mht. hvor problemerne er størst og mest udtalt i den almindelige brede folkeskole. Alle vi “voksne” skal ikke kigge langt ud over egen næsetip for at erkende, at motivation, tryghed og gensidig respekt er afgørende faktorer for vores egen læring og udvikling, så naturligvis er det også tilfældet for børnene – og ofte i endnu mere udtalt grad.
Den fundamentale tryghed er helt afgørende, for der er ingen, der kan fokusere på læring, hvis man konstant skal “kigge sig over skulderen” i et utrygt eller larmende skole-miljø. Der er ingen, der gider deltage aktivt i en lærings-proces, hvis respekten for én som menneske (uanset alder) ikke er tydeligt og mærkbart til stede – og endelig er der ingen, der er i stand til at fastholde en givende lærings-proces, hvis man ikke har ro til fordybelse og koncentration hele vejen.
At “lære at lære” kræver undren og fordybelse på egne præmisser, og sker næsten aldrig i et lineært forløb, men som hop eller kvantespring, når netop alle de nødvendige faktorer er tilstede. Det er dét, jeg ser Hammer Frie Privatskole har som målsætning for eleverne og det måtte jeg naturligvis bare være en del af – og forhåbentlig være en del af mange år fremover. Kontakt mig på Martin@vores-skole.dk.
Jeg har nu været fast lærervikar i mere end 10 år på Hammer Frie Privatskole og deltager desuden i Boost-forløb, kortere fag-forløb hos de forskellige elevgrupper, samt lejlighedsvis afholdelse af tilvalgsfag eller særligt fokuserede læringsforløb.