Martin Søegaard

FAST LÆRERVIKAR M.M.

Jeg hedder Martin Søegaard, født i 1965 og har boet i Præstø siden 2006 med med fruen. Jeg er uddannet civiløkonom indenfor erhvervssprog / erhvervsøkonomi (SPRØK 1991) og har siden arbejdet indenfor IT, kommunikation, medieproduktion, udvikling af læringssystemer – også indenfor elearning, samt udvikling og produktion af kort-, bræt- og læringsspil siden 2006.

Jeg blev desværre sygemeldt i 2012 grundet en virus, der har resulteret i væsentligt varig nedsat lungefunktion, hvorfor jeg idag arbejder som fleksjobber på nedsat tid på verdens bedste skole.

Da jeg i foråret 2014 havde set og læst skolens hjemmeside måtte jeg bare tage kontakt til Line, da lærings-konceptet, fra min synsvinkel, rammer plet mht. hvor problemerne er størst og mest udtalt i den almindelige folkeskole. Alle vi “voksne” skal ikke kigge langt ud over egen næsetip for at erkende, at motivation, tryghed og gensidig respekt er afgørende faktorer for vores egen læring og udvikling, så naturligvis er det også tilfældet for børnene – og ofte i endnu mere udtalt grad.

Den fundamentale tryghed er helt afgørende – for der er INGEN der kan fokusere på læring, hvis man konstant skal “kigge sig over skulderen” i et utrygt skole-miljø. Der er ingen, der gider deltage aktivt i en lærings-proces, hvis respekten for én som menneske (uanset alder) ikke er tydeligt og mærkbart til stede – og endelig er der INGEN, der er i stand til at fastholde en lærings-proces, hvis man ikke er motiveret for netop det aktuelle lærings-indhold og -metodik. Det er således afgørende, at være i læring på netop det niveau, man til enhver tid befinder sig på – og ikke på eksternt fastlagt “trin” grundet f.eks. alder. Forståelse og læring er en kompleks proces inde i os alle – og ikke blot et spørgsmål om pensum og repetition.

At “lære at lære” kræver undren og fordybelse på egne præmisser, og sker næsten aldrig i et lineært forløb, men som hop eller kvantespring, når netop alle de nødvendige faktorer er tilstede. Det er dét jeg ser Hammer Frie Privatskole har som målsætning for eleverne, og det måtte jeg naturligvis bare være en del af – og forhåbentlig være en del af mange år fremover. Kontakt mig på Martin@vores-skole.dk.

Jeg fungerer som fast lærervikar og deltager desuden i Boost-forløb og kortere fag-forløb hos de forskellige elevgrupper.