Line Illum-Mundus

GRUPPELÆRER / SKOLELEDER

Jeg hedder Line Illum-Mundus, jeg er skolelærer af hele mit hjerte og har således undervist alt, hvad jeg kom i nærheden af, siden jeg lærte at tale.

I 1994 blev jeg uddannet lærer med linjefag i engelsk og hjemkundskab og mor til mit første barn, ansat fra maj 1995 på Ll. Næstved Skole i Næstved, hvor jeg i årenes løb har undervist især 5.-9.kl i dansk, engelsk, historie, samfundsfag, kristendom, musik, skolekor, håndarbejde, hjemkundskab og psykologi.

I 1996 blev jeg udlært alternativ behandler med speciale i massage, zoneterapi, kostvejledning, drømmearbejde, samtaleterapi osv, i 1998 mor til nummer 2, i 2000 exam. regressionsterapeut, startede egen klinik for alternativ behandling i 2001 og havde stadig fuldtidsjob som lærer plus egen private klaverskole.

I 2005 fik vi en unik chance for at lægge vores livsstil helt om, og vi købte et nedlagt landbrug i Blangslev, som vi siden har sat grundigt i stand og omdannet til en semi-selvforsynende husholdning, der forsyner os og vores børn med biodynamisk, økologisk, helt frisk og uforarbejdet frugt, grønt og kød det meste af året.

To børn mere er kommet til i hhv 2007 og 2010, og i 2014 startede jeg så Hammer Frie Privatskole, som jeg siden har ledet omgivet af et fantastisk personale. Jeg tager hvert år supplerende leder-kurser, har taget angstvejlederuddannelsen og senest certificeret lifecoach i 2023.

Hvad var så egentlig startskuddet til Hammer Frie Privatskole?

Tja, jeg opdagede efter mange år i skoleverdenen, at måden, vi traditionelt gør skole på, ikke virker. Børnene lærer at læse, skrive, regne og tale fremmedsprog, jovist, men de lærer aldrig at lære, de åbner sig ikke for alle de fantastiske impulser og muligheder omkring os, der er værd at lære af – og de synes i hvert fald ikke, at det er fedt at lære. Det gjorde de dog engang, før de kom i skole! Men typisk sættes der med fastlåst, monoton, ovenfra-defineret undervisning, alt for store klasser, alt for udifferentieret tilgang, alt for meget uro og dårlig trivsel og alt for lave krav til de dygtigste en grundig stopper for menneskets naturlige nysgerrighed og enorme videbegærlighed – hvilket resulterer i teenagere, der intet gider, ikke engang de ting, der på alle måder tjener dem selv bedst.

Det kan vi gøre bedre, helt nemt og enkelt!

Det handler om at lade eleverne beholde deres drive, dén egen-motivation der følger i kølvandet af barnets nysgerrighed og undren. Tager man udgangspunkt i dét, et barn virkelig gerne vil vide eller tænder helt vildt på at finde ud af, er der ingen grænser for, hvor meget barnet suger til sig, hvor meget det lærer. Tag udgangspunkt i barnets motivation og undren, skab en åbning for læring, og barnet lærer. Det hele og mere til. Det er dét, vi gør på Hammer Frie Privatskole. Vi lader såmænd bare barnet lære så meget, det overhovedet kan rumme.

Hertil sørger vi selvfølgelig for, at der er nogle superdygtige inspiratorer at lære fra og noget virkelig spændende og meningsfuldt at lære.

Al min voksentid har jeg brændt for at skabe et sådant læringsakademi.

På Hammer Frie Privatskole er jeg skoleleder, men jeg vil så sandelig også undervise. Det er dér, min passion ligger, og min fornemste opgave som skoleleder er at sikre, at såvel elever som lærere hver dag mødes i et læringsforum, der er levende og superberigende for alle!

Du kan kontakte mig på Line@vores-skole.dk